Shitpack, a bi-product by Wärtsilä!

Hejsan svejsan, som en av Wärtsilägubbarna brukade börja sina telefonsamtal med.
Då sitter man här igen, men inte länge till. Andas Morgan, andas!
Naj, jag ska inte stressa upp mig, men nu börjar det verkligen kännas att man är på väg hemåt.
Snart så. Det kommer gå bra, innan nyåret kommer jag ju hem iaf. Var så säkra så.

Det är lite konstigt, eller kanske inte. Dagarna går rätt mycket fortare även fast man mer och mer väntar på att få sluta så att avmönstringen kommer. Har väl lite med att göra att jag faktiskt varit en vecka på däck och det blir lite nytt att vara nere i maskin igen.
Sen så är Marks och Staffan ett stort upp i maskin. Staffan är alltid glad och vill prata, inte för att Pelle inte var trevlig eller så, men han såg alltid så sur ut. Sen är Marks ett par snäpp roligare och bättre än Andrejs, men samma där. Andrejs är inte otrevlig eller så, men han kan inte, om än dåligt.
Som idag så höll dom på att skriva ut nån slags testsida från Kongsbergen.
Överstyrman var nere och hjälpte till. Trodde först att utskriften skulle komma på den vanliga skrivaren, men icke. Plottern började ljuda istället.
Utskriften på knappt en halv sida var mycket fadd i färgen och den skulle på nått mailas till Kongsberg.
Dom kom på att man kunde kopiera den och på så sätt höja kontrasten så skriften kom fram.
Marks är då så rolig att han går fram till mig med den första förbättrade utskriften och ber mig ta en fin penna och börjar fylla i alla bokstäver för han. Förstår rätt fort att han bara skojjar och ber han mot det att gå upp och städa min hytt. Så rolig man kan va, eller roligare än Andrejs iaf.

Hur har då dagen varit för, kadett Morgan Johansson?

Jovars, som jag skrev så springer tiden på. Dagen har varit en huvudmaskinsdag. Har spenderat mestadelen av tiden antingen under eller runt maskinerna.
Här kommer förklaringen på rubriken osså^^
Shitpack, också känt som Wetpack är ett system utvecklat av Wärtsilä. Det går i grund och botten ut på att vatten duschas in i avgasröret och på så sätt sänker värmen så att halten av skadliga ämnen minskas. Ser säkert jättebra ut på pappret och Tarbit är ju inte dåliga på att marknadsföra Okland och Viking som världens renaste och bästa båtar. Håller inte riktigt med på den punkten.

Sen leveransen har inte Wetpacken på huvudmaskinerna gått mycket. Nu har ju Wärtsilägubbarna varit här för andra gången. Och då ska dom nog funka, får se vad som händer.
Det som mer stör mig på Wetpacken är lite i kombination med Oklands konstruktion.
Wetpacken dränerar sitt eget system rakt ner på tanktoppen. Sure, inga problem om nu inte tanktoppen sett ut som en skål med länsbrunnarna längst uppe på kanten.
Kan inte bli annat när hon är ritad av norrmän och byggd av kineser.

Då kommer vi då till dagens stora jobb. Har under tre tillfällen varit nere och pumpat vatten från tanktoppen. Så klart så lägger det sig på det trångaste stället mellan två skott. Första vevan var Olof nere och svettades (ångrör som går lite härs och tvärs:D). Jag stod då över honom och assisterade med att hämta verktyg osv. Tiden fram till lunch börjades som sagt med att assistera Olof, sen fick jag det nobla uppdraget att skrubba av alu-durken runt maskin med Metal Brite. Asså, jag vet att jag har klagat, men det är inte så jävla tråkigt. Saken är den att Metal Brite är så jävla starkt så man ser verkligen skillnad efter man använt det.
Lunchen bestod av rester som kocken sparat. Blev tre sorters potatis (gratäng, klyftor och stekta skivor), stekt svamp och köttfärslimpa. Satt fint i kistan.

Efter lunch så blev det min tur att pumpa. Klämde mig ner mellan skotten med en sladdlampa och pumpen. Satt säkert, inte väldans bekvämt med halva arlset på ett rör, i närmare timmen. Olof sa att han hade pumpat runt 900 liter från toppen. Var säkert nått liknande på andra sidan.
För mycket var det, det kan jag lova.
Vad gjorde jag sen? Tvättade av lite mer alu-durk kanske, jo, det känns som det.
Efter kaffet iaf så hjälpte jag Rene. För att förhindra allt vatten på tanktoppen så hade Rene ställt en plasttunna och dragit en slang till den istället. Den slangen skulle nu dras till en annan länsbrun och tunnan som var nästan full av vatten skulle pumpas ur till länstanken som allt annat.
Var klar runt middagstid. Satt och letade i kataloger åt Rene de sista minuterna. Dräneringsslangarna är bara tillfälligt, Rene ska svetsa en ledning fram till akter länsbrunn (under propelleraxeln) istället.
Han skulle därför har en massa rör, böjar och flänsar. Ett helvete den där Ahlsell-katalogen.

Jo, det var den dagen. Anders hade gjort stek panerad fisk till middag, med potatis och remoulad såklart:D

Tick, tack, tick, tack!

Morgan, out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0