Se upp, maskinare på däck!

Första dagen på däck har nu passerat. En mycket trevlig dag må jag säga. Skönt med lite friskluft, eller som Jonas säger, fisklukt.
Ok, så länge var det inte sen jag duschade.

Vaknade av klockan vid sju som vanligt, snoozade fram till tio över. Drog mig upp ur sängen och gick ner för att dricka morgonkaffet och se TV.
Efter frukost så gick jag ner i omklädningsrummet och hämtade mina kläder och gick sen upp till däckarnas omklädningsrum. Klädde mig varmt med t-shirt under overallen, sen jacka och mössa på det.
Spenderade hela morgonen och förmiddan med Martin.
Började dock att folja med Rex, fick en liten runda på däck om var saker och ting ligger osv. Inget jag inte redan visste. Vi bar sen fram slangen för att kunna pumpa IG i tankarna, eller purge:a som vi säger här på sjön. IG står för Inert Gas och används för att tränga ut de brandfarliga hydrokarbonerna (oljeångor) ur tankarna och på så sätt sänka flampunkten på atmosfären i tanken. IG:n gör vi nere i maskin i IGS-rummet. Riktigt hur det går till är jag inte säker på, men har fått förklarat att man bränner diesel som sen filtreras för att få ut allt kväve. Kvävet i sin tur är då intert gasen. 
Rex började sen vaska framme på backen och då hängde ja på Martin.
Eller det började med att jag skulle moppa upp lite vatten babord akter av pipetrunken. Det skvalpade lite vatten där. Jag började och då dök Martin upp för att "övervaka mig" (läs slippa jobba).
Tog tid på mig att vaska upp det lilla vatten som fanns och snackade under tiden med Martin. Fick sedan en genomgång hur lastning, lossning och strippning fungerar. Väldigt intressant.
Kul att få lite inblick i hur det funkar. För som maskinare har man inte så mycket insikt i det annars, mer än IGS.
Klockan slog lunch och vi gick in för att äta. Lasagne stod på menyn. Satt fint tyckte Morgan.
Mötte upp Rex klockan ett i omklädningsrummet. Vaska bygget stod på planeringen.
Va bara att gå upp på bryggdäck och börja skrubba däcket med HP Wash.
Det var också vad vi gjorde hela tiden fram till trekaffet.
Ett arbete är jävligt tråkigt när man inte ser resultat efter ett antal timmar, men nu gjorde man faktiskt det. Däcket blev mycket renare och finare. Var ju inte bara jag som vaskade. Lito gick runt och sprutade Metal Brite på både det ena och det andra, Rex körde högtrycken och jag och Peter vaskade.
Hade hunnit ner till poopdäck och vaskat halva det när det var dags för kaffe.
Efter kaffet stod Accomodation Fire Drill samt Life Boat Drill på schemat.
Samlades på bryggan och chiefen sa på knaglig engelska att det brann i soprummet och vi skulle dela upp oss i två grupper osv osv.
Den gruppen jag hamnade i skulle släcka själva branden och den andra kyla närliggande skott.
Jag fick bära slang.
Det värsta var då ändå att nedkylningsgruppen sprutade ner hela andra däck med saltvatten. Det vi just hade vaskat för att bli av med det. Argh, det är så man blir lite småsur:P
När allt var klart gav chiefen en genomgång om hur man startar nödgeneratorn.
Jag fick göra den hydrauliska starten, wiihoo!:D Har ju gjort det ett par gånger tidigare.
Kände mig lite stolt att göra det inför hela besättningen.
Plockade sen ihop all utrustning och fortsatte med Life Boat Drill.
Klämde in hela besättningen förutom David som satt och drack kaffe på bryggan.
Fy satan vad trångt det är då. Ska inte sitta innerst nästa gång.
Kravlade mig ur den norskbyggda skiten nån gång runt fyra. Rex tyckte det var nog för idag och sa till mig och Peter att plocka undan dunkarna, kvastar och skrapor sen kunde vi gå och gömma oss i hytterna tills middan.
Gick ner och åt en god schnitzel med gröna ärtor, skysås och potatis. Mycket nice säger jag.

Kvällen har spenderat med att tjöta med Anders och Olof.
Såg också en bra dokumentär på tvåan. Det var Vetenskapens Värld och handlade om hur man kunde hitta balansen mellan lärande och lek i skolan för att lära ungar.
Riktigt intressant var det. Visade många expriment som t.ex. visade att spädbarn kunde räkna.

Nu kom internet tillbaka igen, har varit borta en liten stund. Trodde jag skulle få ladda upp inlägget imorn. Men nu kommer det upp ikväll iaf.

Tune in tomorrow again for a new adventure with Morgan.

Morgan, out!

Nu är det så att inlägget är skrivet igår, förlorade uppkopplingen precis innan jag skulle ladda upp.

Kommer nytt inlägg ikväll:D


Kommentarer
Postat av: Josefine

Tjao darling!

Som vanligt omöjligt att få tag i varandra ;) Tack för kortet, mycket uppskatta! Även så smset om att min julklapp är på G =D Ring mej när du har svensk täckning =) Puss så länge!

2009-12-15 @ 14:44:52
Postat av: Pappa Lasse

Tack för kortet lille vän.

2009-12-15 @ 15:44:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0