Keep rollin', rollin', rollin', rollin'!:D

Jo, nu rullar det allt! Inte alls så mycket som jag trodde, men ändå! Blir antagligen värre imorn, barometern sjuker allt djupare. Hugaligen.                                                                                  Datorn sitter iaf ännu kvar, det är ett plus. Den kommer ju inte röra sig i första laget iaf.

Om ni nu undrar varför detta inlägget kom upp på tisdag kväll så är det för att internet försvann runt trekaffet. Det är inte så att jag bara dissat att skriva blogg, skriver i Word nu istället och laddar upp när jag vet att jag har internet igen. Kan ta flera dagar om det vill sig illa.

Det är ju nästan värre än att det rullar. Hihi^^                                                                               Enligt våra kära styrmän så beräknas vi vara framme på torsdag förmiddag. Allt beroende på vädret.       I värsta fall  är vi framme fredag eller lördag.

Ska trots allt bli kul att komma till Island. För det första har jag aldrig varit så långt iväg tidigare och för det andra så ska Island vara väldigt fint. Tänker bara på de bilder den andre ordinarie kocken tagit. Ska sno med mig bildspelen som finns på dvd och ligger lite över allt här på båten. Ett par kan dom ju inte sakna. Jörgen som han heter är en grym fotograf, har vunnit fototävlingen i Svensk Sjöfartstidning ett antal gånger. Det är inte svårt att förstå när man ser bilderna. Vissa helt otroliga. Han får saker så obetydligt som ett par skåp i däckarnas omklädningsrum att se otroligt konstnärligt ut.  Då ska vi inte tala om de andra bilderna han tagit. Ni får se när jag kommer hem.

Apråpå det så har jag börjat filura på när man ska mönstra av. Ska prata med chiefen och kapten om en avmönstring före nyår skulle gå bra. Då blir det lite ledigt innan skolan iaf.                                        Håll tummarna.

Liten summering av dagen då.

Som vanligt en rätt lugn dag. Fick som första arbete att med hjälp av Olof smörja alla möjliga elmotorer i maskin. Tro mig, det är ett par. Vattenpumpar, fläktar, hydraulpumpar, axelgeneratorer. you name it. Vissa gick jättelätt medans andra var ett rent helvete att smörja.  Nipplarna kunde sitta på baksidan skymd av nån jävla kabel. Var dock jag som stod för pumpandet och Olof för att trycka fast slangen på nippeln. Det låter de xD

När ”alla” pumpar var smörjda, eller rättare sagt alla som vi kunde hitta som hade nipplar, så bad vi Rex blanda lite primer. Räcket som Rene satt upp runt elmotornerna vi flyttade skulle målas.

Drog ut på det lite så vi blev färdiga till kaffet.                                                                               Efter kaffet så hämtade jag min kamera och sen ner i maskin igen.                                                       Nu hade det blivit ljus ute så jag tog mig lite tid att stå på poopen och begrunda havets skönhet.         Det är nog osså den fascinatonen som fått mig förkyld. Säg nu inte att jag skulle ha gått kapten för det vill jag inte. Fascinationen för öppet hav kan man ha ändå.

Tiden fram till lunch fördrevs med att hjälpa Rene och Lee med diverse saker.

Oj, nu fick jag internet igen:D
Så, nu kommer nog inlägget ikväll iaf.

Iaf, stekt fläsk och löksås (riktig löksås ska tilläggas) stod på lunch menyn och den åts med glädje.
När lunchen hade mixats med en stor kopp kaffe så var det ner i maskin igen.
Lee skulle köra oily water-separatorn och pumpa det rena vattnet överbord. Fick därmed en bra undervisning i hur den funkar. Separatorn asså. Det tog väl en dryg timme och efter det gick Lee igenom hur kompressorsystemet och separatorsystemen funkar! Lagom till trekaffet var Lee färdig.

Trekaffe och tillbaka igen.

Jag och Olof följde med Lee som skulle fylla på nån kemikalie till ångpannan eller nått. Vi var iaf på däck två inne i skorstensbygget. Medans Olof såg på när Lee hällde i den faktiskt rätt inbjudande röda vätskan (såg ut som saft) så stog jag och hängde över relingen och försökte få lite bra bilder av Okland i sjö.
Blev väl nån lyckad bild iaf.
Ännu fler bilder togs i däckverkstan där Olof och Lee hade gått in för att prata med Stephen och Rex.

Kom ner i verkstan igen runt halv fem och stod och snackade skit en stund tills jag gick ock satte mig i kontrollrummet och bläddrade i Diesel Engines I. Klockan slog tillslut fem och det var dags för middag.

Flied lice and beef:P
Eller kanske inte, stekt ris och gryta va det. Gick väl ner, var inte äckligt iaf. Efter maten blev det tårta eftersom Rene fyller 42 idag. Grattis till han.

Resten av kvällen har spenderats med att försöka hålla sig kvar i soffan. Det rullar till rätt ordentligen ibland.

Nu ska jag försöka ta en dusch. Får se hur det går.

 

Morgan, out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0