Jag rekommenderar inte folk att på något vis ta båten till Island.

Jo, här är jag igen, lite tidigare än vanligt. Hade inte lust att sitta nere och se på Ullared med kapten.
Då kan ja likagärna skriva "lite" i bloggen min. Snällt va?

Nu är vi iaf på väg till Island. Gick ifrån Göteborg halv tre i nättras. Allt blir ju uppskjutet hela tiden. Lite lätt jobbigt. Nu är vi på väg iaf, det är iaf nått. Än så länge är sjön snäll mot oss. Bara runt en och en halv till två meter sjö. Ändå rullar fanskapet. Visserligen inge jobbig rullning, men jag undrar hur det blir imorn efter frukost. Klockan nio går vi nämligen ifrån Shetlands öarna och ut på Atlanten.
De tvåmetersvågor som får Okland att rulla nu, kommer ersättas av upp till åttametersvågor. Frågan är om vi verkligen får jobba imorn. Det visar sig.
Enligt Stephen så går barometern neråt hela tiden. Ingen bra. Lågtryck = dåligt väder.
Hoppas det vänder på vägen hem. Nu går väl det att kontrollera, men 14000ton (25000ton last - 11000ton ballast) lättare så vet i fan.
Förra resan hem fick dom pumpa ballast i lasttankarna för att ligga bättre i sjön.
Hugaligen, hoppas på det bästa. Fick lite sjösjukepiller av Olof så de ska nog gå bra.

Dagen har varit soft, har gått jäkligt fort för att vara en måndag, men det ar jag skrivit förut.
Känns som om måndagar ska va den tyngsta dagen på veckan, men inte.
Visst, man är kanske trött och vill sova ut lite, men lite kaffe hjälper alltid.
Sen har man nått att göra under dagen så går allt mycket fortare. Det gäller ju allt man gör.
Började dagen lite soft med att det ärofyllda uppdraget att frosta av frysaggregatet i frysen.
Utrustad med värmepistol och trasor gick jag upp i frysen. Rätt kul och smälta is faktiskt, väldigt hjärndött arbete, men måndagar ska ju va lugna.
Tog en timme sen va ja klar. Det var ändå en hel del is på kopparrören.
Vet inte vad jag gjorde sen, men klockan blev tillslut kaffe. Alltid lika uppskattat.
Efter kaffet så var de i vanlig ordning ner i maskin igen.
Osmosen håller på och byggs om av Rene och gänget. En backflush-funktion ska installeras. Osmosfilterna blir visst rätt lätt cloggade av salt och skit. Rene håller nu därför på och svetsar ihop rören till en backflush. Färskvatten ska kunna pumpas andra vägen och på så sätt rensa filterna lite.
Rene hade plockat ner ett rör från taket. Så klart pissade det ut vatten och hinken som skulle hålla det blev rätt snart full. Jag och Olof moppade upp vattnet och sen istället för att tömma hinken en gång i kvarten kom Olof på den eminenta idén att ställa en halv tunna under istället.
Riktigt bra. Efter som det rullar så går ju inte dropparna rakt ner heller utan åker hellre utanför än i spannet. Tunnan gjorde susen.
Fram till lunch följde jag med Lee och Olof. Olof och sedemera jag fick en genomgång i hur man startar färskvatten generatorn. Fan så enkelt det är när man läser instruktionerna samtidigt som man ser saken man håller på med och får skruva ventiler själv. Sen så gör Lee sina ritningar så man förstår alla rör. Skitbra, sån undervisning skulle man haft i plugget.
Iaf, Miss Eva startade fint och började producera finfint färskvatten.
Lunch!
Får säga så här, jag hade inget emot Håkan, jättetrevlig och så, men han la inte så mycket tid i köket.
Visst, han lagade alltid god mat. Anders är dock ett strå vassare.
Köttbiffar med potatis, stekt lök och skysås. De e mumma fö sorken de.

Ner i grottan igen. Nu började det gunga. Inget farligt så, men det gungar ju iaf mer än vanligt.
Kan ju säga att man redan vant sig rätt bra. Bara den saken att man faktiskt sover bättre när man blir vaggad av vågorna och känner huvudmaskins vibrationer. Undrar hur det blir när man kommer hem ja.
Kommer nog kännas konstigt att allt är så tyst. Lite kusligt är de allt.
Timmarna gick, eftermiddagen spenderades med att göra service på de två Atlas Copco-kompressorerna brevid Osmos. Servicen avbröts titt som tätt av att fota förloppet och mina och Lees upptåg.
Bilder kommer när jag får chans.
Sista jag gjorde för dagen var att pumpa länsvatten från länsvatten tanken till settlingtanken.
Lee visade än en gång mycket genomgående hur man gick till väga, vilka ventiler som skulle öppnas och hur allt hängde ihop. Det ser ut som riktiga ormbon ibland, men får man bara en hänvisning på hur det funkar så lossnar de.
Det tog en liten stund att pumpa. Medans pumpen gick satt Lee ner på durken brevid huvudmaskin. Blev tillsagd att göra det samma. Höll fan på att somna. Och då satt jag en halvmeter ifrån huvudmaskin.
Pumpningen avbröts mitt i för att kolla nivån i tanken, dvs för att se hur mycket vi har pumpat.
När detta var gjort så var klockan tjugo minuter i middag.
De sista kvarvarande minuterna tillbringades i kontrollrummet. Lee skulle skriva in vad vi pumpat i loggboken. Han beskrev sen med en fin ritning hur vi hade pumpat och så.
Lärorikt var ordet.

Middagen bestod av kokt lax och potatis, inte helt fel det heller.
Nu sitter ja här och åker fram och tillbaka i min soffa. Undrar allt hur det blir imorn.
Allt är iaf surrat i min hytt nu.
Till och med min dator sitter fast. Jaf tog nämligen med en rulle eltejp ifrån maskin.
Min dator är nu alltså fasttejpad i mitt soffbord, samt min externa hårddisk.
Nu kommer den fanimej inte få egna ben och leva rullan i hytten.

Jo, det var den dagen. Wish me luck, för nu ska jag försöka ta en dusch. Får väl sitta ner i värsta fall^^

Hoppas ni tittar in imorn med.
Ha de grejt.
Morgan, out!

Kommentarer
Postat av: Pappa Lasse

Du ska veta de grabben . Måndagar är den bästa dan i veckan. Man får tänka att det är en hel vecka till nästa måndag.

Sköt om di min lille pojk.

2009-12-08 @ 07:48:06
Postat av: Josefine

du vet att det är tisdagar som är den tyngsta dagen på veckan. Måndagar går alltid snabbt, det är juh första dagen på jobbet. Onsdagar, ja då är det snart helg för så fort man jobbat klart för dagen har man bara två dagar kvar! Torsdagar går fort, ja för imorn är det juh helg! Fredagar så mår man jättefint hela dagen för imorn har man sovmorgon! äntligen! men Tisdgar.. då händer inget intressant, de är bara andra dagen på jobbet och man längtar redan till helg, tisdagar borde raderas ur almanackan.. men nu är snart denna tisdag slut, o imorn är det nästan helg ;) puss!

2009-12-08 @ 18:34:11
Postat av: Morbror Mange

Hej lill"plutten"

De är kul och läsa va du skriver,är lite avundsjuk på att du får komma ut och se dig omkring lite men de är skoj ;)

Ha de gott och glöm inte att nypa dig i stjärten...

2009-12-08 @ 19:01:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0