En eftermiddag i separatorns tecken.

Kom inte på nån bättre rubrik, så ni får leva med det.
Ligger nu ankrade utanför Göteborg, ska in och lasta bensin och gasolja till Island. Nu är det inte många dagar kvar. Ska bli en mycket intressant resa. Den kan nog erbjuda både det ena och det andra.

Ska väl summera dagen lite. En rätt seg dag tycker jag, eller rättare sagt väldigt sega partier. Själva dagen sprang på rätt fort.
Lämnade Köpenhamn halv nio i morse och ankrade här utanför Göteborg för någon timme sen.
Väldigt lugn resa, men det ska den va osså. Lugnet före stormen kan man nog lugnt säga.
Men iaf, efter frukost var de ner i maskin som vanligt.
Renes första uppdrag var att flytta en annan elmotor som stod i verkstaden. Även denna flyttade vi med kedjeblock. Föreslog först att jag och Olof kunde bära den. Den vägde ju bara 190kg^^
Rene tyckte ändå det var smartare om vi lyfte in den med kedjeblock på samma sätt som den förra.
Sagt och gjort. Olof slipade ner svetsarna på ställningen den stod på och motorn förbereddes för lyft.
Får säga att det är jävligt smidigt att lyfta med kedjeblocken.
På mindre än en timme var det gjort. Mycket smidigt, men så var vi tre man osså. Resterande timme fram till kafferasten spenderades med att gå en runda och kolla olja och tjöta med Olof och Rene.
Efter kaffet så drev jag runt lite, gjorde lite allt möjligt. Var rätt tråkigt. Tillslut så drog jag mig ut på däck där Olof och Lee stod och blåste ut sot från skorstenarna. Förstod inte riktigt hur, men det handlade om att trycka i ett par tusen liter ånga i skorstenen och på så sätt blåsa ur soten. Fy fan va svart röken blev.
Detta gjordes tre gånger per skorsten.
Efter lite mer dötid så blev det då äntligen dags för lunch. Lasange stod på menyn. Var gott att få lite mat i magen.
När lite käk och en hink kaffe satt sig i magen bar det ner i hålan igen.
Hade precis före lunch varit med när Lee bytte ett centrufigalfilter till babord hjälpkärra och efter lunch skulle en FO-separator(Fuel Oil) överhalas. Nu började dagen gå fort.
De sista fem timmarna gick förbi väldigt fort.
Tillbaka till separatorn.
Första gången jag tittar in en en separator och det är väl inte så mycket att se kan jag berätta.
Visserligen var det en rutinkoll, men det behövdes eftersom den börjat gå sämre.
Trodde först den skulle se ut förjävligt inut i med alla diskar ihopkletade av HFO, men inte.
Visst var det skitigt, men diskarna var rena. Det som hade orsakat att den gått sämre var en slags gummipackning. Den hade också medfört att det hade läckt ut lite olja på toppen.
Till saken. Kan inte riktigt beskriva hur vi plockade ner den, men det var inte fullt så knöligt.
Till slut så var de roterande delarna ur så vi kunde börja rengöra underdelen.
För er som inte vet så är förkolnad tjockolja jävligt hårt. Den kunde dock inte stoppa några Philippino-made skrapor, gjorda av kopparrör:P Tiden bara sprang iväg, vipps så var klockan tio i fem och det var dags att packa ihop. Seppen ligger ännu i bitar nere i sep-rummet.
Den får Lee och Olof plocka ihop imorn när jag och Rene gör säkerhetsrunda.

Kvällen har spenderats med Skavlan på ettan. Gillar verkligen den showen. Riktigt stora och bra gäster, kombinerat med mycket humor, men också väldigt seriös emellan åt.
Kvällens gäster var Bård Eker (VD för Eker Group som deläger Koenigsegg och ville köpa SAAB), Dolph Lundgren (aka. He-man), nån tjej som var professor i nanoteknologi och Shakira. En brokig skara, men det är kul.

Min far har kommenterat att han gärna vill veta vad vetting är. Så för han och alla andra som helt enkelt är för slö att skriva vetting i Googles sökfönster citerar jag nu Wikipedia.

Wikipedia säger angående Vetting:

"To vet was originally a horse-racing term, referring to the requirement that a horse be checked for health and soundness by a veterinarian before being allowed to race. Thus, it has taken the general meaning "to check."

It is a figurative contraction of veterinarian which originated in the mid-17th century. The colloquial abbreviation dates to the 1860s; the verb form of the word, meaning "to treat an animal," came a few decades later—according to the Oxford English Dictionary the earliest known usage is 1891—and was applied primarily in a horse-racing context. ("He vetted the stallion before the race," "You should vet that horse before he races," etc.) By the early 1900s, vet had begun to be used as a synonym for evaluate, especially in the context of searching for flaws"

och,

Ship / Vessel Vetting is the process by which an oil company determines whether a vessel is suitable to be chartered, based on the information available to it. In our case, it consists of ensuring that for every voyage undertaken the vessel used by us complies with the criteria mentioned above.

Unlike Certification or Classification, vetting is a private, voluntary system set up by oil companies to help them choose a particular vessel among all of the certified vessels available. Vetting in its current form first appeared in 1993, the year the Ship Inspection Report (SIRE) database was created.

For each voyage, the vetting department assesses the vessel to be used, relying in particular on inspection results. The results of inspections carried out by oil companies who are members of the OCIMF are shared via the joint SIRE database.

Oil majors perform inspections according to a standard report format developed by the OCIMF. These reports are available to all OCIMF members via the SIRE database, which provides each company’s vetting department with the information it needs to apply its own internal criteria without having to inspect each vessel itself.

Vetting inspections are usually carried out during commercial unloading operations, with the prior agreement of the shipowner and management company, the only organizations authorized to allow third parties onboard.

Vetting inspections do not include a survey of the vessel’s structural elements, which is the responsibility of the classification society and the shipowner as part of the vessel’s regular maintenance and of the process of ensuring that it complies with applicable rules and regulations. In any case, it would be technically impossible for a vetting department to carry out such a structural survey.

Vetting inspections also give the company access to confidential documents relating to the vessel’s maintenance and classification, which can only be consulted by third parties onboard.

 

Så, använd Google nästan gång du inte förstår nått^^

 

Puss och kramp

Morgan, out!


Kommentarer
Postat av: Pappa Lasse

Äntligen vet jag men jag hade ju nästan rätt-

Men till separatorn: Det heter inte skivor utan tallrikar. Fråga en som har 35 års erfarenhet av separatorer. Nästa gång kan du kolla på Wikipedia.

puss o kram lille vän

2009-12-05 @ 17:23:55
Postat av: Robert Gladh

Tjena böbben!



Hur har du det? Nu är vi i Venezuela, såg att du skrivit något om mi, mim, minusgrader är det så det heter? Något sådant vet jag iaf inte om för här är det över 36 grader. Har legat och solat idag, brevid oss ligger en hamn 2 km längre bort där endast cisterner och rök syns, brevid oss ligger ett 20 tal andra tankers. Mitt i alltihop ligger vi och solar brevid till ljudet från avgaser och ventilationtrummor. Mysigt minst sagt, för att bräcka detta måste jag nästan bjuda louise på picknick på ett slagfält med massa lik. Men aja klagar inte på värmen, inte här upp iaf. Nere maskin är det snart 60 grader, går knappt att vara där.



Hur är folket ombord? Vettiga? Svensk besättning?



Puss och kram, ska köpa dig ett fint vykort från maracaibosjön!

2009-12-05 @ 20:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0