"Dom är ju som du fast mindre och brunare"

Får ursäkta så mycket för att det inte bev nått inlägg igår, men jag orkade helt enkelt inte.
Drog in till stan efter middagen och kom hem runt halv elva. Hade då inte lust att skriva blogg i två timmar utan skippade det och tog det lugnt istället.

Men men, jag ska summera gårdagen för er.
Upp vid sju som vanligt och drog mig ner för att dricka kaffe och se julkalendern. Kaffet fick jag, men julkalendern går ju inte klockan kvart över sju på helgerna. Jag fick då istället se Debatt med Håkan och chiefen. Kanske inte det man ska börja dagen med, men det fick hjärnan att vakna till iaf.
Sen fick jag i mig lite frukost och fortsatte sen ner i maskin.
Fick övertyga Rene att jag ville göra lite på säkerhetsrundan. Det får ju tiden att gå och jag vet hur den går till. Jag och Olof motionerade bilge-alarmen och luftinsläppen i maskin. Det är tre länsbrunnar på varje huvudmaskin. En för om, en vid axelgeneratorn och en längs akteröver vid propellerhylsan. Sen är det en vid varje styrmaskin. Man ska också motionera luftflänsarna som blåser in friskluft över maskinerna.
När det var gjort gick Olof med Lee för att fortsätta rengöra separatorn.
Ja, pappa, det heter kanske tallrikar, men dom ser mer ut som skålar och rengörs med Disclean.
Filippinarna fattar iaf vad man menar.
Any how, jag fortsatte med att kolla batterierna i switchboard-rummen på babord och styrbordssida av kontrollrummet. Kollade även att skumpumparna funkade, att det fanns skum i tankarna och nivån i hydrauloljetanken till ankarspelen.
Efter det gick jag en runda och kollade att det inte läckte nån olja.
När det var gjort gick jag och Rene ut för att fortsätta rundan.
Kollade batterier i HVAC-rummet och gick sen vidare till frittfall-livbåten. Styrning, belysning, batterier, olja mm ska kollas. Filippinarna gör ju allt så mycket mer genomgående än andra personer. När jag och John gick rundan så lät vi livbåten bara gå i några sekunder för att kolla att allt funkade. Rene körde motorn i ett par minuter.
När livbåten var avkryssad gick vi vidare till MOB-båten. Samma saker som alltid. I princip samma saker som kollas på livbåten. När det var gjort så var det dags för kaffe:D
Alltid lika uppskattat. På lördagar betyder det att det bara är två timmar kvar till lunch och frihet.
Jaja, efter lunchen fick vi proviant. Jag och Peter släpade upp pallyften från verkstaden för att kunna köra pallarna fram till förrådet. Jag förstår att Håkan blir lite putt på skeppshandlaren ibland. Det är inte ofta han får allt han beställt och när han väl får det så är det konstiga kvantiteter på det.
Den där skeppshandlaren Nisse är skum. Håkan berättade att han en gång beställt tre stycken ställ för salt och pepparkar, istället fick han 30 stycken salt och pepparkar. Mycket skumt.
Som tur är har ju jag tillverkat hängare åt ställen nu.

Klockan sprang på och snart var det lunch. Korvstroganoff stod på menyn. Sista måltiden innan Håkan mönstrade av och Anders kom ombord. Anders är iaf schysst och går och prata med, han verkar dock ha ett hat emot kockstuderande xD
I alla fall, jag och Olof hade kommit överens om att vi skulle gå iland efter lunch. Jag tyckte framåt klockan tre eftersom jag då skulle ha tid att tvätta och få lite rena kläder.
Jag trodde Olof också skulle sluta efter lunch, men han ville hjälpa Lee att göra klart separatorn.
Tiden gick och mina kläder blev både rena och torra.
Vid trekaffet hade jag gjort mig iordning för att gå, då kommer Olof upp och säger att dom just fått rent allt och det minst kommer ta en timme till att sätta ihop den. Jaha tänker jag och ser mina julklappsplaner gå i stup. Alla affärer i Nordstan stänger nämligen fem.
Jag la mig för att se på film. Kan tillägga att det enda som är bra med den gamla Gone in 60 seconds är bilarna. Resten av filmen är totalt värdelös.
Klockan berättade att det var dags för middag. Anders hade stekt Entrecôte, perfekt rosa-röd inuti:D
Äntligen kunde Olof följa med. Han blev tvingad av Lee att stanna. Eller han ville hjälpa han.
Roligaste var ändå när han sa att han att han tänkte gå efter middan. Då blev den lille filippinen sur och undrade varför han inte kunde hjälpa i de sista.
Iaf, Olof och Peter följde med i land.
Ringde en taxi som skulle hämta oss vid kajplats 5-21, den kom dock aldrig, så efter 20 minuter gick vi till gaten.
Därifrån ringde vi en till taxi som körde oss till stan.
Väl inne vid Brunsparken så letade vi upp Dubliner. Var tvungen att ha en Guiness:D
Sagt och gjort, tre guiness beställdes och dracks upp av tre tröstiga sjömän. Tyvärr så var det så mycket folk där så vi gick ett varv i Nordstan. Skulle ändå besöka Pressbyrån för att köpa kontantkort till Stephen och Rene.
När vi gått en sväng så upptäckte vi att O'Learys låg rakt över gatan så vi ändrade riktning.
Det var inte lika mycke folk där, mycket trevligare stämning!
Satte oss i baren och drack lite öl och snackade skit.
Flyttade sen upp en våning till baren på övervåningen där det fanns lite mer sittplatser.
Drack en Guiness och en Martini Bianco med is.
Framåt halv nio kände vi att vi nog skulle dra oss tillbaka, men först ett besök på Donken.
Med mätta magar sökte vi upp en taxi som kunde ta oss hem.
Efter en stunds taxiåkande och promenerande så var man tillbaka på båten.
Spenderade en resterande tid av kvällen men också en del av morgonen spenderades med att kolla film och chatta med trevliga vänner hemma på Gotland.
Tror jag kom i säng runt klockan tre och vaknade lite efter elva.
Trodde vi skulle gå idag runt lunch, men pga dessa jävla störningar så går vi nu istället halv ett i natt.

Denna söndag har det inte hänt mycket. Sett lite film och tagit det lugnt.
Vid lunchen så hände det som rubriken beskriver. Jag och Olof tyckte att Peter åt lika mycket som Lee, som äter sjukt mycket.
Jag sa som följer:
"Peter, filippinarna är som du, bara mindre och brunare."
Tyckte det var en bra kommentar:D

Nu slår klockan snart 18.00 och jag ska lägga ner bloggen för ikväll.

Tack för titten så synes vi imorn.

Morgan, out!

Kommentarer
Postat av: Pappa Lasse

Faktisk kul att läsa vad du sysslar med.

Vet du om ni är till sjöss kring jul me?

Ha de bra grabben

2009-12-06 @ 19:16:57
Postat av: Robert Gladh

Haha det är inte bara provianten som inte stämmer, idioterna i houston klarade inte av att skicka 4 mopphuvuden utan skickade oss 24 skaft istället! Vi skulle kunna förse en hel stam med infödingar med spjut!

2009-12-07 @ 00:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0