Dan före dan före kanske avmönstringsdan före kanske avmönstringsdagen!

Jepp, ser nog ut som avmönstring den 25e/26e.
Om jag nu får det som jag vill.
Läget är som följer.
Vi går med reducerad fart nu för att inte komma fram för fort.
Den kajplats vi ska in på ockuperas för tillfället av Oktania.
Anländer imorn runt halv nio tiden, förhoppningsvis för att ankra. Så är det sagt iaf.
Vi ska förhoppningsvis gå in den 25e, då blir det ju bra att mönstra av den 26e.
Hoppas hoppas hoppas.
Ska prata med Mathias imorn. Biljetter får rederiet fixa för hem ska jag.

Sitter och skriver detta inlägg i en precis nystädad hytt. Dammsuget och avmoppat.
Mycket fräsht. Har dessutom en tvätt i tumlaren. I öronen avnjuts Beatles i alldeles för hög bitrate, inte FLAC, men riktigt hög för att vara mp3, ändå så kan jag inte släppa att dagarna kryper sig närmare. Fy fan, hur kunde tiden gå så fort. Två månader har verkligen sprungit iväg jävligt fort.
Ska bespara krönikan till på fredag.

Det kryper i hela mig, snart får man komma hem!

Jaja, jag ska lugna mig.

Det är inte så speciellt juligt här ombord. Ljusstakar, julgardiner och gran i mässen, dekorerade pepparkakor i hytterna. Sen är det inte så mycket mer. Frågade kapten idag om han skulle klä ut sig till tomte imorn. Han bara skratta. Julklapp får vi iaf, bäst för dom det. Är för övrigt ledig imorn, inget ska få mig att missa Kalle Anka. Ticku tre ska ja sitta bänkad. Kocken har lovat rödbetssallad, egengjord dessutom, inte att bråka med. Lite köttbullar till det och min jul är gjord!

Dagen har varit lugn, ingen speciell hets.
Var nästan ingen i maskin imorse. Bara jag, Rene, Olof och Marks. Lee och Staffan låg och sov. Det skulle egentligen Marks gjort osså, men han var uppe iaf.
Anledningen till detta var en blackout i nättras. Orsaken var att Oil Mist Detectorn hade upptäckt lite lite vatten i bränslet, varpå den blåser av huvudmaskin direkt. Ingen override eller nått. Rakt av utan larm.
Lite skumt, men det är förståligt. En liter vatten är lika med en kubik ånga. Kan blåsa maskin på god väg till skroten.
Så var det iaf. Marks och Lee (när han väl kom ner efter kaffet) så rätt slitna ut.
Men men, började dagen med att moppa runt Sir Osmos. Läcker lite saltvatten här och där och bidrar till att durken blir vit.
Fortsatte sen med att skrubba de sista plattorna nere vid huvudmaskin. Skinande rent må jag säga.
Fram till lunch så gjordes lite allt möjligt. Hjälpte Rene att sätta upp en hållare för alla slangar. Målade den efteråt.
Lunchen som bestod av stuvade makaroner och falukorv (ytters juligt dagen för julafton) intogs med nöje och sedan bar det ner i maskin igen.
Fick det stora förtroendet att självmant göra servicen på IGSn, både trumman och insprutningen.
Inget vidare svårt, men det tog lite tid och det är kul att få göra nått själv.
Blev förvånad när jag gjorde rent munstyckena och ser att på en av dom satt en liten fisk fast.
Inte levande såklart, knappt genomkänlig skulle jag säga. Den hade slinkt förbi filtrena och gått en hemsk död till mötes. Tog med "fisken" till Rene och sa till han att han nu hade ingrediensera till en smaskig fisksoppa. Han tog fisken, placerade den i skruvstädet och brände upp den med skärbrännaren.
Stackars fisk:P
Efter trekaffet var det SMS-möte på bryggan. Inte så mycket som blev sagt. Tog bara kanppa tjugo minuter. Jag som hade hoppats på en timme och 45 minuter. Hade varit prima.
Drev istället runt i maskin. Tjötade med Marks om kontrollpanelerna. Dom funkar visst inte heller riktigt som dom ska. En massa larm som är på offscan pga av att larmet är knas.
Målade ett sista lager på hängaren innan dagen var slut.
I mässen stod kalops på menyn. Sitter aldrig fel.
Frågade Rene om han visste vad kalops var för något. Han trodde dock att jag sa scallops vilket är nån slags skaldjur.
Efter middagen hade jag och Christian bestämt städning av hytten. Gud så nyttig jag känner mig.
Tvätt i tumlaren och fräsh hytt.

Jo, dan före dopparedan.
Hade aldrig kunnat trott detta för ett år sedan. Ush så tiden går.

Naj, nu har jag varit jätteduktig och blivit klar med bloggen jättetidigt!
Klapp på axeln.
Imorn hoppas jag på massor av julmat. Ska klaga på filippinarna som fan om dom äter ris till skinkan eller liknande. ARGH:P

Jaja, det är nog oundvikligt!

God snart jul på er då!
Snart återvänder den förlorade sonen till Kalkstens Hawaii, Kalkatraz eller vad ni nu kallar det.

Morgan, out!


Kommentarer
Postat av: Pappa Lasse

Jag håller med dig du. Ris är ingen höjdare. Jag fick så mycke ris när jag var liten så. Ses snart du.

2009-12-24 @ 07:23:26
Postat av: Morbror Tomas den lille

God Jul Morgan önskar jag, Madde, Agnes och Anton!

Kom ihåg att nybörjare i maskin skall ha mycket ris till jul. Maskien skall blänka och va fin men se till att du lär dig säkerhetssystemen och blir expert på att åtgärda felaktiga mätparametrar.



Ha en bra Jul,

Vi syns snart



Tomas

2009-12-24 @ 08:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0