Carpe diem, för fan!

Då var man på väg på sin kanske sista eller näst sista resa.
Blandade känslor är det. Eller kanske inte, det ska bara bli skönt att komma hem. Inte för att jag inte trivs här, men två månader är lagom. Tiden går som fan iaf. Speciellt när det bara är en vecka kvar och man börjar tänka på hur och när man ska mönstra av. Blir nog Gävle nu. Rätt spikat, men man vet aldrig!
Diskuterade just med Christian om när vi nog är framme.
VI går ju på lätten nu, så två dagar är inte omöjligt att det tar till Brofjorden. En dag lastning sen två och en halv, tre dagar till Gävle. Kan gå!

Naj fan, jag ska inte älta det mer, man blir bara så nojjig och dan. Det stämmer inte in med mitt motto att tänka på sånt.
"Carpe diem, quam minimum credula postero"
Fånga dagen och sätt ingen tro till morgon dagen kort och gott.
Visst, carpe diem säger allt, men det sista som den ursprungligen är låter bättre och ger lite mer tanke åt det hela.
Jag är sån att jag helst inte gör upp livsplaner och verkligen bestämmer vad jag ska göra veckor i förväg.
Har både sina fördelar och nackdelar.
Fördelarna är att man aldrig behäver stressa över nått som kommer långt fram i tiden. För stress är inte bra, det vet vi alla. Sen så är det ju så att om man gör planer så långt fram så vet man aldrig vad som kommer hända och besvikelsen är stor när man gjort planer på nått som ska klaffa i detalj för att funka.
Till exempel, jag visste inte för ett år sen att jag skulle gå sjöingenjör i Kalmar. Kunde likagärna ha tackat ja till Luleå (tack gode gud att jag inte gjorde det). Visst hade ju i bakhuvudet att det hade varit kul att gå sjöfart. Fanns nån liten låga som brann för det, men inget som verkligen kändes relevant då.
Jag sökte ju senare in till Kalmar och kom in och lägenhet kom som serverat.
Inte mycke planering där inte.
Men som sagt har det ju sina nackdelar osså. Ibland behöver man verkligen planera nått längre fram.
Tentor osv. Fast det brukar lösa sig osså. Har så många kompisar i Kalmar som kompletterar den delen.
Visst, jag vet när det är tenta och pluggar till det, men det är inget som jag direkt planerar för.
Tar det som det kommer.
Har ju börjat se fördelarna med att planera lite iaf. Måttligt iaf, det ska medges.
Stör mig nått så otroligt på folk som planerar upp sitt liv i detalj. Man ser hur det går för dom.
Nån kanske tar till sig nu, men ni ska veta att jag tycker om er iaf ^^
Tycker att folk borde komma med insikten tidigare att man inte kan styra upp sitt liv i detalj. För förr eller senare skiter det sig, och då sitter man där. Visst, att inte planera har sina motgångar, det skiter sig ibland, men ställer ofta in till nån värre skada för man var förberedd på den. Eller inte förberedd, men inte iställd på att det skulle gå bra hela vägen. Därför lägger man det bakom sig för när som helst går det bra igen.
Naj, carpe diem mother fuckers säger jag!
Låt ödet ha sin väg och lev efter det.

Slutplederat för mig.

Väldigt bra dag må jag säga att det varit. Första dagen i maskin på en vecka. "It's good to be back"
Allt har bara flutit på som de sig bör, om inte fortare. Tiden har bara sprungit iväg.
Det är kul att ha haft lite tid på bryggan och på däck. Skönt att va ute i luften lite, om än kallt.
Men inget slår maskin. Fan, vill man gå upp på bryggan eller få lite saltstänk i ansiktet är det ju bara att knalla upp från maskin en liten stund. Inget mer med det.
Men men, startade dagen med en stadig frukost bestående av mannagryns gröt med socker och kanel.
Fortsatte min resa ner i maskin. Marks och Staffan var lite förundrade och undrade vad jag gjorde där.
Gick snart över och arbetet satte igång.
Hela förmiddagen gick åt att byta filter till höger och vänster.
Först på planeringen stod hydraul och smöroljefiltrena till växellådan eller "reduction gear" som det så käckt heter på utrikiska.
Före lunchen och efter så gjorde jag själv rent centrufigalfiltrena på huvudmaskinerna.
Ett före och ett efter. Rene plockade ut den och jag fick sen slabba med diesel själv i separatorrummet.
Mycket roligt. Otroligt vad skiten kan sitta ibland. Visst, gamla sjökort används för att agera skituppsamlare, men det som sitter under och över, sitter hårt.
Det var iaf kul att få grisa lite och speciellt då att få lite mer tillit och göra det själv utan övervakning.
Efter rotmosen och fläskläggen, lunchen asså, så monterade vi det första rengjorda filtret och plockade bort det andra.
Andra rengöringen gick rätt mycket snabbare då jag visste att man skulle skrapa bort det fasta istället för att skrubba som en jävel med diskborsten:P
Jaja, resten av dagen förlöpte fort. Vaskade av hela övre huvudmaskindäck efter allt Wärtsilä stökat till.
Efter trekaffet så satt jag djupt försjunken i Ahlsell-katalogen och letade febrilt saker som Rene skulle beställa. Höll på att bli galen. Inget heter ju som man tror, och varför kan dom inte lägga alla packningar under på samma sidor och inte sprida ut det på fjorton olika kapitel.
ARGH, jaja, klockan slog ju tillslut fem och dagen var avklarad. Jävligt fort och bekvämt.
Hoppas nu resterande dagar kan gå lika fort.

Stör mig ännu lite på att folk inte vill läsa min blogg för att jag skriver för mycket.
Det är väl bara bra, eller?
Jag vet, jag har ältat detta tidigare, men jag förstår mig inte på folk.

Jaja, nu gick Christian och la sig. Med det menas att jag fått lov att låna hans dator för att kunna se de två sista avsnitten av Whale Wars. :D

Godnatt med er!

Morgan, out!

Kommentarer
Postat av: Pappa Lasse

Bloggen är inte alls för lång.

De är ju dagens höjdpunkt.

Ha de bra du. Vi syns snart

2009-12-22 @ 07:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0