Brest by night!

Frankrike är inget att ha. Det kan ja då säga.
Nu vill ni ha orsaker och det ska jag ge er.
För det första:
Fransmän!
För det andra:
Franska!
Och för det tredje:
Ingen kan engelska.
Tur då att min mycket bristfälliga franska funkar. Lätträknade är iaf de meningar jag kan.
Jo, så är det.

Idag är det söndag, fjärde advent sägs det. Julkänslan är väl sådär. Hemlängtan börjar smyga sig på lite.
Speciellt när man pratar med andra studenter som redan är hemma.
Det som drar en mest hem är att jag vill träffa Josefine en sista gång innan hon åker iväg. Annars får jag inte se henne på ett halvår. Men det ska nog gå. Hade det inte varit för det så hade jag nog kunnat stanna till den tionde, men jag har mina två månader den 27e så det blir en hemresa i dom trakterna.
Brofjorden eller Gälve.
Diskuterade min idé med kocken, överstyrman och andrestyrman idag. De två första gav inte direkt nån negativ respons. Tyckte väl att jag var tokig, men sa inget annat. Andrestyrman var lite mer fundersam.
Kocken hade sagt att man kunde beställa lotsbåt för det hade han varit med om. Samma sak sa Olof.
Jag sa det till andrestyrman, Kenneth, då.
Han tyckte bara det lät dumt.
Asså, vi går ju så pass nära Gotland att man kan se Visby. Vet dock inte om vi går öst eller västkust upp.
Kenneth ska iaf mönstra av i Gävle. Han bor i Nynäs så tar vi en hyrbil så är det ju kirrat.
Skulle funka skitbra om man kan passa det med tiderna.
Får se här nu. Går allt som det ska här nu så går vi mot Brofjorden imornkväll. Två och en halv dag hem så är det julafton ungefär. En dag lastning och det blir det annandagen. Två eller tre dagar till Gävle så är det den 27;e/28;e. Dvs perfekt för avmönstring.
Arton mil till Stockholm och ett par till Nynäs.
Hade varit bättre om lossningen här gick lite långsammare och att resan till Brofjorden går segt och att vi får ankra i Brofjorden. Då kan jag mönstra av den 26;e istället. Blir ännu bättre.

Jaja, ska inte fantisera för mycket. Då blir man bara så nerstämd när inget kirrar.

Liten resumé av dagen i ära då.
Satt uppe länge igår. Snackade med Olof fram till två och sen skulle jag se en film tänkte jag.
Somnade dock en timme in i Ghosts of Girlfriends Past. Vaknade upp runt fyra då Christan kom ner från vakten och gick på dass. Gick då in och slängde mig i sängen.
Vaknade upp runt tiotiden.
Var ingen idé att äta frukost då så jag tog en kopp kaffe och gick och la mig för att se på TV.
Såg en del av filmen jag somnat ifrån på mediaspelaren.
Det bröts ständigt för att jag streamade ifrån Crew-hårddisken och routern står i skitmässen.
Tiden gick iaf och det blev tillslut lunch.
Pizza stod på menyn. Mycket godare än Håkans. Visserligen samma färdigbotten, men det var iaf olika toppings på pizzorna, och inte enhetstopping som Håkan gjorde. Hoppas han inte läser bloggen efter allt dåligt jag skriver om han xD
Resten av dagen spenderandes på bryggan. Stod och spanade med en kikare på både det ena och det andra. Var nog uppe där en timme eller två. Gick ner när lotsen kom ombord.
Tiden gick och vipps så blev det middag.
Lite gotlandskopplat med lammkotletter med potatisgratäng. Satt fint de.
Lite efter sex gick jag, Peter och Olof i land. Bad killen i gaten ringa en taxi.
Taxin kom efter tjugo minuter. Såklart kunde chaffisen inte engelska men det gick att förklara öl och bar.
Rätt mysigt ställe, britter som stod i baren så de va soft.
Drack en Guiness och gick sen för att hitta nått annat. Var rätt dött så vi strosade tillbaka till båten igen.
Var ombord igen vid halv nio.
Tog mig en dusch och en macka och nu sitter jag här och skriver.
Tänk att man kan få ut så mycket text av att egentligen inte gjort nått:P

Naj, nu ska jag se en film eller nått.

Morgan, out!

Kommentarer
Postat av: Johan Persson

de e fan sjukt måste va några vanliga maträtter på sjön för vi har väldigt ofta samma rätter som ni har samma dagar



God jul på dig förresten



/Johan

2009-12-21 @ 11:14:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0