Besättningsbyte, MOB-båt och en polisonglös maskinelev

Ja gott folk, nu är jag här igen!
Var längesen ja skrev ett inlägg direkt här på bloggen. Har ju varit tvungen att skriva i Word annars, eftersom internet har varit uppfuckat. Nu funkar det iaf. Kan bero på positionen.
Ligger nu förtöjda i Brofjorden.
Gick in runt sextiden. Skulle egentligen varit med ute och hjälpt till, men jag går dagman, ehe, så de sket jag i. Satt dessutom och blev snaggad när Lito kom in och skrek Stand-by.
Det blir väl fler gånger.
Jo, jag blev snaggad förut. Skulle egentligen ha gjort det igår, men David skulle raka av sig skägget så den kunde jag inte låna då. Gjorde det efter jobbet istället.
Olof och senare Rene fick äran att trimma av den tjocka mössan, också kallat mitt hår.
Jag måste ha jävligt tjock hår, för det finns ingen trimmer som inte kör fast i mitt hår.
Olof körde grovjobbet sen tog Rene över och körde finliret i nacken och runt öronen.
Samt mina värdefulla polisonger. Första gången utan dom på ett år minst. Känns lite tomt på kinden.
Men dom kommer väl igen. Det gör dom alltid.

Så, nu är jag polisong lös, men men, känns jävligt bra att ha blivit av med håret iaf.

Tredje dagen på däck nu.
Fullt ös, medvetslös hela dagen.
Förmiddagen spenderades med Martin och Rex.
Började med att flytta säkert 300kg galvade jättebultar från en pall i pipetrunken upp på däck. Fy fan va tungt det var. Tur att vi var tre stycken, Rex var osså med.
Bar upp bultarna i spann och när pallen var tom tog vi upp den och lastade i bultarna i den igen.
Dom har används till nått i pipetrunken och kvarvarande ska vidare till Viking. Så klart!
När det var gjort började vi lasta alla sopor från soprummet i vagnen. Så det skulle va färdigt till imorn.
Resten av tiden fram till lunch gjordes en del av checklistan för anlöp och lastning. Scupperplugs skulle i dräneringshålen och oljesaneringsutrustning skulle ut. Satte också i rullen vi plockade bort igår.

Martin hade planer att dra sig hemåt. Hans styvmor (som också är hans ex mamma) ligger på dödsbädden och Martin var tvungen att åka hem och ta hand om barnen.
Han visste inte om han skulle åka idag eller imorn efter vi gått in.
Blev på så sätt att han fick åka med David till Göteborg när han mönstrade av. Han fick lite bråttom efter lunchen eftersom Mathias skulle komma ombord runt två och då skulle David åka.
Hände jävligt mycket efter lunchen.
MOB-båten började gå skytteltrafik fram och tillbaka mellan Okland och lotsstationen.
Först så kom de två killar från Wärtsilä. En av dom var här tidigare och pillade på wetpacken.
Pelle mönstrade av och Staffan kom tillbaka. David byttes ut mot den mycket trevligare Mathias. Överstyrman Martin ersattes av Pär och Andrejs avlöstes av Marks.
Nästan samma besättning nu som när ja mönstrade på.
Jo, så klart matros Martin, men vi får ingen ersättare förän Tor-Björn kommer tillbaka i Januari. Dom tyckte det var bäst så. Istället får Rex hoppa på vakten. Nått han inte var jätteglad över xD
De två sista turerna med MOB-båten fick jag åka med. Frågade Christian snällt om jag kunde få åka istället och det var inga problem.
Första turen gick med David, Martin och Pelle. Körde iväg mot lotsstationen.
Turen tar bara ett par minuter, men halvt på väg kommer vi på. Var är Andrejs?
Nog fan hade vi glömt han. Ingen större skada. Fick köra en tur till efter.
Körde en bit till och helt plötligt stannar motorn och efter nån sekund så börjar alla att asgarva.
Så klart hade klåfingrige David varit tvungen att testa om On/Off-knappen funkade. Jävla nöt asså.

Mitt ansikte var nog närmare sagt is när vi körde dit. Isande motvindar i en båt i 30-40knop är ingen höjdare. Bättre på vägen tillbaka då man fick sitta akterut lite mer skyddat.
Körde en sista tur med Andrejs.
Väl tillbaka igen så var det kaffe på schemat. Mycket välbehövligt efter att ha frusit arslet av sig:P
De sista timmarna av dagen blev en lektion i trossvinch och förberedelse för förtöjning av Lito.
Jag och Peter hjälpte han dra fram trossarna till babords sida. Var sagt att vi skulle förtöja där.
Senare så var det inte så, och Lito fick i full förtvivlan göra om allt xD
Jag var då redan inne i värmen och hade slutat.

Kvällen har spenderats med att, som jag skrev tidigare, snaggning och att tjöta med kocken.
Han har så sjukt mycket att berätta. Han ska visst skriva ner lite av historierna och skicka in dom till Sjöfartens Tidning.

Jaja, ny dag imorn!
Säkert lika mycket, om inte mer att berätta då.

Morgan, out!

Kommentarer
Postat av: Pappa Lasse

Som tysken sa.

"It's so nice"

Vet du nåt mer om Julen?

2009-12-17 @ 13:45:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0