Andra dagen på däck, four days and counting!

Tills jag ska ner i maskin igen då asså, men jag får erkänna att jag fuskade lite idag och hjälpte Rene upp med alla rör och skit idag.
Har just avslutat ett mycket trevligt samtal med Josefine. Hoppas man kommer hem så man hinner träffa henne innan hon åker i väg i ett halvår. Inte ok, iaf inte mot sina vänner xD
Men jag ska väl överleva. Bara hon skriver lite resedagbok så man kan följa hennes och Emmas upptåg.
Som en vis”s” estnisk man allt för ofta säger: ”Det blir nog bra ska du se!”
Ligger nu ankrade i Brofjorden. Christian lurade mig den jäkeln som sa att vi skulle va framme igår. Var inte framme här förens sju ikväll nånting. Går förmodligen in imorgon och börjar lasta City Diesel som antagligen ska till Frankrike. Var var visst inte riktigt bestämt än. Brest är sagt, men inte bestämt.
Får se var vi hamnar.  Kan likagärna bli norra Spanien. Vem vet?
Så länge man kan mönstra av och få åka hem mellan jul och nyår så bryr jag mig inte.

 

Olof kom in i hytten med en väldig fart förut. Han hade något viktigt att berätta. Han berättade att en annan praktik hade varit på Stena Danica (stavning?) och gjort ett bra intryck hos dom där. Efter den praktiken hade dom gjort klart att han skulle ha nästa praktik där osså.
När papprena fårn SUI väl kom så stod det Okland istället för Danica och Olof tänkte inte mer på det.

Föräns idag.

Chiefen på Danica ringde och undrade var Olof var någonstans.  Olof visste ju inte vad han pratade om. Då var det så att Danica var inställda på att Olof skulle komma dit, men det hade inte SUI vetat om eller fuckat upp som vanligt.

Danica erbjöd han att mönstra vikarierande motorman i tre veckor, ledig jul och nyår och tjugo rena lakan ner i bakfickan. Kan säga er att han är i rätt stora kval om hur kan ska göra. Han har visserligen bara 12-13 dagar kvar här på Okland, men pengarna och möjligheterna att få in en bra fot på Danica sitter ju inte fel. Så trivdes han väldigt bra ombord på Danica osså. Får se hur han gör. Han skulle iaf ringa skolan och prata med chiefen här ombord imorn. Tar han erbjudandet så sticker han så fort som möjligt imorn.
Så kan det gå. Hoppas han tar det, för sånna chanser får man inte många gånger.

Jepp, liten summering av dagen.
Som rubriken lyder så har det varit min andra dag på däck. Började dagen med att hjälpa Martin ta in en pressening som skulle sys, men jag fick inte vara inne så länge för Rex ville ha ut mig.
Vi skulle vaska av hela poopdäck igen, eftersom Rex inte hade haft tid att spola av det och därför torkat.  Inte mer med det. Jag vaskade och Rex körde högtrycken. Fick dock han att byta när allt nästan var vaskat. Mycket roligare att köra högtryck:D
Efter kaffet så skulle en rulle där trossen går genom relingen överhalas. Båten är endast tre år gammal och att 60 rullar runt om däck har havererat. Så klart har dom inga problem på Viking ännu, men vänta ett år bara så kommer det.
I grund till det hela ligger att kinesiskt rostfritt stål rostar och kinesiska rullager inte håller. Höll på med den rullen fram till lunch.

Till lunch serverades till allas lycka raggmunkar och stekt fläsk och lingonsylt. Ahhhhh, otroligt gott med lite riktig husman lite då och då.
På anslags tavlan hade det kommit upp att det skulle vara ytterligare en övning den här veckan. Antagligen Marlo som bestämt det, för dom hade kommit överens att bara köra en i veckan annars.
Övningen skulle som vanligt hållas efter trekaffet, men det var ju en stund till det.

Väl ute på däck igen, mätt och belåten så skulle det målas lite på däck. Lite fläckar hit och dit med primer som skulle målas över i enhetlig färg. Jag fick röd, alltså durk. Peter målade reling dvs vitt och Lito målade blått på själva bygget mm.
När det väl var gjort så hjälpte jag Rex med att få ur dom gamla urtjänade rulllagerna ur rullen. Satt som sten. Slipade också bort diverse rost och övrigt från axeln.
Vipps var klockan tre och det var dags att gå upp på bryggan.

Det var nog en av det kortaste övningarna jag varit med om. Det var en ”Oil Spill Drill - caused by heavy weather”. Skiljer inte sig så värst mycket från andra oil spill drills. Överstyrman visade var pumpmanifoldet satt i pipetrunken och vilken ventil man skulle öppna för respektive länsbrunn.  Sen hur man skulle starta pumpen för att köra in det i draintanken.
Fortsatte sen till Oil Spill-rummet där utrustning för sanering finns. Överstyrman gick snappt över vad som fanns och vad det var till för.
Allt som allt var vi klara på en halvtimme. Var ju inte många veckor sen vi hade en exakt likadan övning så alla var ju men på vad som ska göras.

Två timmar kvar på dagen då. Rene ville som jag skrev först i inlägget ha hjälp med att lägga tillbaka alla rör och diverse stål. Lurade till oss Olof osså. Han skulle egentligen hjälpa Lee att vaska separatorrummet, men Rene tyckte stålet var viktigare.
Inte så mycket att berätta om det utom att det gick snabbt och att Olofs smygskitar luktar fult.

Var klara i rätt bra tid till middag. Väldig effektiv dag må jag säga. Har inte känts seg nån gång.
Så nu sitter man här, som vanligt. Internet slutade funka förut så detta inlägg kommer att laddas upp senare. Antagligen imorn. Var visst nå tjall på satellitantennen så jag hoppas att Sea”SH”IT kommer imorn och fixar det. Så här kan vi ju inte ha det. Det går ju inte för sig.

Nu ska jag nog ta en dusch. Skulle kännas rätt bra att spola av sig all skit^^

Morgan, out!

P.S Inlägget skrevs igår, kommer ett nytt om nån timme!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0