Lägesrapport från, ehh, utanför Tyskland måntro?^^

Jo, här är jag igen! Vem kunde vet det:P
Som sagt tror jag att vi är utanför Tyskland atm. Gick under Stora Bält-bron lite efter fem.
Rätt tufft att glida under en bro när det är mörkt ute. Se en massa ljus bara dyka upp. Rex tyckte att jag skulle springa upp i monkey island och måla bron när vi gick under:P
Visserligen så såg det rätt nära ut förra gången vi gick under, men det är nog ännu ett par meter kvar.

Jepp jepp, första dagen utan John idag. Gick väl rätt smooth. Lite segt i början innan Rene nog fattade att jag skulle hänga med honom.
Började dagen att moppa durken vid båda styrmaskiner, ingen biggie direkt. Drog ut på det så det skulle ta så lång tid som möjligt. Riktigt behagligt att vara nere vid styrmaskin faktiskt. Speciellt styrbords som är i ett separat rum med vattentät dörr emellan. Där kan man gömma sig om man vill vara i fred^^

När det var klart drev jag runt en stund fram till kaffet. Bar ut lite sopor till soprummet och passade på att begrunda den mycket vackra utsikten med solen som sken ner från en blå himmel. Riktigt fint faktiskt, inte så jäkla kallt heller. Kan ju ha varit för att utblåsen av varmluft blåser ut över akterdäck osså:p
Men fint var det iaf, det är huvudsaken. Lite det man lever för.

Efter tio-kaffet kom Andrej ner i maskin. Han jobbade i natt vid avgång så han fick sovmorgon.
Frågade han om det var ok om jag målade om babords styrmaskin. Den hade lite fläckar av rost och av primer efter reparationer och liknande. Han tyckte istället att jag skulle måla över i taket som hade skrapmärken och partier endast målade i primer. Så där stod jag i nån stund och vinglade. Ovanpå styrmaskin och höll mig i taket och diverse annat. Samtidigt som mittdelen i styrmaskin, alltså hjärtstocken, gick fram och tillbaka:D Fick tidan att gå.
När jag kom upp till verkstaden igen så Rene i full gång att måla de partier av verkstadsgolvet som jag och John hade uppskattat till inte kräva ommålning. Håller med att det såg inte bra ut med bara vissa områden målade och fläckar lite här och där. Nu är det iaf klokt gjort.
Fick tid att prata lite mer personligt med Rene osså. Började prata om motocross eftersom jag hade sett han på en bild körandes cross. Han berättade att han var med i nån klubb som brukade vara ute och köra i skogen. Lite skogstrail typ. Han brukade låna en Honda 450 fyrtakt, men ägde också själv en Honda 200 tvåtakt. Berättade själv att min morbror kör cross och att pappa också haft en. Berättade också om min kusin Helmers Honda 500 tvåtakt aka. Monstret. Sen kom jag in på GGN (Gotland Grand National, världens största enduro för er oinvigda) och lite hur det går till också. Han verkade lite intresserad. Vem vet, kanske har den första filippinske föraren där om nått år.

Men men, när vi hade målat klart allt förutom en passage runt arbetsbänkarna så var det tid för lunch.
Jag hade beställt fläsk med potatis och löksås, vilket vi nästan också fick. Var inte riktig löksås i min mening. Jag menar, löksås ska ha stora bitar och se ut som brunsås med lök i. You get my point.
Mne Håkan hade hackat löken minimal och slängt i nå örter. Det var visserligen inte äckligt, men såsen var ju inte som den hemma.

Tillbaka i maskin så fick jag och Rene ett uppdrag av Andrej. Sjövattenledningen till Osmosen hade rostat hål på så det läckte vatten. Trodde från början att det bara var ett litet hål, men en annan sektion hade också läckor så det blev att ta ner den också. Ledningarna var inte små direkt. Inte direkt grova utan jävligt långa, iaf den första sektionen. Var väl runt 5-6m och den andra, som var 90 graders böjd, kanske en och två meter lång. Ni förstår att i en sjövattenledning finns det vatten. Coolt va?
Blev lite springades med hinken när den skulle ner. Fyllde nog tre till fyra spannar sammanlagt.
Trots längden på den första biten gick den lätt att få upp till verkstan. In uppför lejdarna då, utan samma väg upp som skorstenen. Den krökta biten gick däremot att gå upp för.
Klockan var väl lite över fyra när bitarna var uppe i verkstan. Kan tillägga att det förekom en tre-kaffe mitt i hela ledningsnerplocket.
Jag gick ner för att moppa upp allt vatten som hade runnit ner på golvet, samt skrubba loss de saltfläckar som bildats av läckaget.
När jag hade gjort det så avslutade jag dagen med att måla över lite missfärgningar i durken som blivit efter saltfläckarna. Målade också det sista i verkstan, dvs passagen jag och Rene lämnade.

Det var den dagen det.
Middagen bestod av ärtsoppa och pannkakor i vanlig ordning.

Började göra lite uppgifter i journalen idag. Ser ut av vara mycket men i själva verket är det rätt softa saker, förutom alla listor över kranar och livrädningsutrustning man ska göra. Typ inventera allt.
Gjorde iaf dom lätta idag. Typ kraffsa ner allt om huvudmaskin och laster och längder hit och dit.
Sånt har man ju iaf lärt sig.
Märkte också att många av uppgifterna har man redan gjort, iaf delvis, under dagliga rutiner osv.
Det är ju nice.

Såg SOS Gute förut osså. Alltid lika kul att se fulla folk som pissar i hamnen försöka förklara bort sig och skylla på snuten:P Haha!

Naj, nu ska nog jag sluta skriva. Får ju spara lite skrivlust till imorn osså.

Puss och hej på er, förutom jhws som tog åt sig för mycket av det förra gången jag skrev så:P

Morgan, out!

Kommentarer
Postat av: Mamma Nilla

Hej vännen. Låter som att jag får komma ombord och lära Håkan göra riktig lök sås! Kramar i massor/Mamma

2009-11-27 @ 10:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0