Jo, då har man "kanske" passerat Gotland ännu en gång då!
Så är det gott folk, tror vi är utanför Gotland för tillfället.
Är som ni nog vet på väg mot Norrköping. Lotsen kommer ombord klockan tre sen tar det ett antal timmar in. Beräknas ligga vid kaj runt sju imornbitti.
Skönt med en halvdag när man ligger till kaj under helgen. Saken blir ju ännu bättre av att jag nog får besök där osså. Det är så att jag pratade med Josef förut, som för övrigt pluggar i Linköping fyra mil bort.
Undrade just hur långt det var till Norrköping därifrån för jag tyckte han kunde komma och hälsa på.
Då visar det ju sig att Jonas faktiskt är på väg dit nu och att dom inte hade nått planerat till imorn.
Sweet som fan, var längesen man såg dom grabbsen. Kanske en liten KJCB reunion:D
Tog visst bara en halvtimme med bilen från Lkpg till Nkpg så det är nice.
Får se hur det blir imorn då.
Har just spenderat fredagkvällen med Doobidoo och Skavlan. Riktigt trevligt förutom att Håkan för det mesta ska snacka sönder det mesta, men men, gick ju att se iaf. Sen kom finnarna in också, så man fick en liten pratstund med som också. Hoppas att wetpacken, som tagit dom tre dagar att laga, nu verkligen vill funka igen. Gör ju inte mig nått direkt om den inte gör det, men det roliga är att Tarbit går ut och säger att Okland och Viking är de renaste fartygen i världen och så har dom här på Okland inte kört med babord wetpack på över ett år. Mycket lustigt. Borde ju hellre stå: Med möjligheten att vara världens renaste:P
Liten summering av dagen då fastän den inte brukar bli så liten ändå, ehe^^
Började som vanligt dagen med en stadig frukost bestående av mannagrynsgröt och en ägg och falu-macka. Vaknade faktiskt i tid idag, och inte som igår då min mobiljävel inte ringde och jag självvaknade tjugo minuter före man börjar.
Ner i maskin som vanligt. Började dagens arbete med att bära ner och sen montera sjövattenledningarna vi plockade ner igår. Skulle sen måla över där Rene lagat läckor mm, men det gick inte så bra. Det är ju så att det är kallluftsinsläpp till huvudmaskin som blåser in rakt över den. Ganska så starkt osså. För att då inte riskera att färgen skulle blåsa ut över skotten bakom så tog jag beslutet att inte måla dom då utan kanske imorn när vi ligger till kaj och huvudmaskin är avstängd. Det blir nog bra. Var bara två ställen jag inte kunde måla, men resten gick bra. Riktigt smidigt när det går varma kylvattenledningar runt om där man målar för då behöver man inte vänta så länge innan man kan slänga på en nytt lager färg. Har kanske sagt det att just den vita Interlac 665 som jag målar med täcker ofantligt dåligt, misstänker att den kan va en gnutta utblandad. Målade också om vinchen på traversen som jag och John monterade fast. Den var lite småsliten, men såg nästan "ny" ut efter ett nytt lager vit färg.
Drog mig senare ner till styrmaskin. Målade på ett lager till i taket. Nu syns iaf inte primern genom.
Kändes lite lustigt när man stod och vinglade ovanpå och chiefen kommer ner för att kolla hur mycket vatten det läckt inne i styrmaskin. Han såg lite fundersam ut över mitt val av målningsposition. Kanske inte det säkraste att vingla uppe på styrmaskin. Jag dog iaf inte, det är en fördel^^
Fram till lunch gjorde jag lite diverse saker. Hjälpte Rene med ett par saker och moppade lite där jag tyckte de va skitigt. Fan, börjar göra det utan tillsägning nu. Inte ok :S
Lunchen bestod av fiskgratäng och lite blandade rester. Skippade gratängen eftersom det var musslor i den och åt istället resterna av carbonaran som Håkan blandat ut med dels löksåsen från igår och pastasåsen från i förrgår. Smakade helt ok, nästan lite pizzakänsla över det.
Ner i maskin igen. Gick runt lite hit och dit och hjälpte folk lite var stans. Lee satt nere på tanktoppen under babord huvudmaskin och pumpade vatten. Båten är ju byggd på ett sånt vis att vattnet som kommer ner på tanktoppen inte rinner akteröver av sig själv och ner i någon av de bilge wells som finns där. Nej, vattnet, oftast tillsammans med olja och annan skit, ligger och skvalpar mellan skotten så man måste pumpa bort det istället. Jävla kinesbåt.
Fick också springa efter en mopp och skurhink åt finnarna som hade fått en liten vattenläcka vid babords wetpack. Så liten var den väl inte, han moppade nog upp minst en hink vatten.
Vad gjorde jag mer då? Hmm...
Jo, justeja!
Har ju börjat göra lite uppgifter i journalen så jag tog mig lite tid att göra ett par idag.
Började med att gå runt hela båten och skriva ner alla fasta lyftanordningar. Vinchar, traverser och kranar.
Kompletterade sen in lite av det jag glömde igår, så som huvudmaskins förbrukning/dag.
Inte vid den farten vi håller nu, utan vill full fart framåt.
Kan berätta för er att båda maskinerna slukar uppemot 50 kubikmeter HFO tillsammans varje dag. Det är en del. Men med tanke på att de DG's stora färjor drar ungefär 17 kubik per resa så är det rätt lite.
Kraffsade sen ner lite tjafts som hjälpkärrorna och generatorn. Var en rätt skum fråga på den uppgiften.
Den löd:
"Vad har hjälpkärrorna för uppgift?"
Asså, så grön är man inte när man kommer ut första gången. Det kan jag fanimej lova. Fortsatte därefter med att skriva ner lite fakta om brandpumparna. Visste ni att man kan starta dom från ungefär sex till sju patser på båten. Kontrollrum, brygga, lokalt, brandstationer, säkerhetscentralen (skum-rummet) och genom styrsystemet om man nu kan räkna det som en plats. Satt och slog lite i manualerna för pumparna för att få fram faktan. Inga små manualer naj. Gjorde iaf ett par uppgifter, så nu har jag börjat. Bättre sent än aldrig.
Resten av dagen gick fort fastän vi inte gjorde nått speciellt. Moppade lite golv och hjälpte Rene att tänka ut huv vi ska lyfta in en 410kg tung, renoverad elmotor.
Jepp jepp, det var den dagen de. Rätt lugn dag må jag säga, trodde tiden skulle gå seg idag, men de gjorde den inte, som tur var.
Tack vare att det är lördag imorn så skjuts vettingen upp tills det vi åker till Köpenhamn, var snack om att den skulle göras där.
Imorn är det först rundan. Tänkte slänga in lite uppgifter från journalen samtidigt.
Hoppas nu på att Jonas och Josef tar sig till Norrköping så man får träffa dom.
Men nu, gott folk, så börjar mina ögonlock svika mig.
Med största säkerhet kommer ett inlägg till imorn.
Tjillevipp^^
Morgan, out!
Är som ni nog vet på väg mot Norrköping. Lotsen kommer ombord klockan tre sen tar det ett antal timmar in. Beräknas ligga vid kaj runt sju imornbitti.
Skönt med en halvdag när man ligger till kaj under helgen. Saken blir ju ännu bättre av att jag nog får besök där osså. Det är så att jag pratade med Josef förut, som för övrigt pluggar i Linköping fyra mil bort.
Undrade just hur långt det var till Norrköping därifrån för jag tyckte han kunde komma och hälsa på.
Då visar det ju sig att Jonas faktiskt är på väg dit nu och att dom inte hade nått planerat till imorn.
Sweet som fan, var längesen man såg dom grabbsen. Kanske en liten KJCB reunion:D
Tog visst bara en halvtimme med bilen från Lkpg till Nkpg så det är nice.
Får se hur det blir imorn då.
Har just spenderat fredagkvällen med Doobidoo och Skavlan. Riktigt trevligt förutom att Håkan för det mesta ska snacka sönder det mesta, men men, gick ju att se iaf. Sen kom finnarna in också, så man fick en liten pratstund med som också. Hoppas att wetpacken, som tagit dom tre dagar att laga, nu verkligen vill funka igen. Gör ju inte mig nått direkt om den inte gör det, men det roliga är att Tarbit går ut och säger att Okland och Viking är de renaste fartygen i världen och så har dom här på Okland inte kört med babord wetpack på över ett år. Mycket lustigt. Borde ju hellre stå: Med möjligheten att vara världens renaste:P
Liten summering av dagen då fastän den inte brukar bli så liten ändå, ehe^^
Började som vanligt dagen med en stadig frukost bestående av mannagrynsgröt och en ägg och falu-macka. Vaknade faktiskt i tid idag, och inte som igår då min mobiljävel inte ringde och jag självvaknade tjugo minuter före man börjar.
Ner i maskin som vanligt. Började dagens arbete med att bära ner och sen montera sjövattenledningarna vi plockade ner igår. Skulle sen måla över där Rene lagat läckor mm, men det gick inte så bra. Det är ju så att det är kallluftsinsläpp till huvudmaskin som blåser in rakt över den. Ganska så starkt osså. För att då inte riskera att färgen skulle blåsa ut över skotten bakom så tog jag beslutet att inte måla dom då utan kanske imorn när vi ligger till kaj och huvudmaskin är avstängd. Det blir nog bra. Var bara två ställen jag inte kunde måla, men resten gick bra. Riktigt smidigt när det går varma kylvattenledningar runt om där man målar för då behöver man inte vänta så länge innan man kan slänga på en nytt lager färg. Har kanske sagt det att just den vita Interlac 665 som jag målar med täcker ofantligt dåligt, misstänker att den kan va en gnutta utblandad. Målade också om vinchen på traversen som jag och John monterade fast. Den var lite småsliten, men såg nästan "ny" ut efter ett nytt lager vit färg.
Drog mig senare ner till styrmaskin. Målade på ett lager till i taket. Nu syns iaf inte primern genom.
Kändes lite lustigt när man stod och vinglade ovanpå och chiefen kommer ner för att kolla hur mycket vatten det läckt inne i styrmaskin. Han såg lite fundersam ut över mitt val av målningsposition. Kanske inte det säkraste att vingla uppe på styrmaskin. Jag dog iaf inte, det är en fördel^^
Fram till lunch gjorde jag lite diverse saker. Hjälpte Rene med ett par saker och moppade lite där jag tyckte de va skitigt. Fan, börjar göra det utan tillsägning nu. Inte ok :S
Lunchen bestod av fiskgratäng och lite blandade rester. Skippade gratängen eftersom det var musslor i den och åt istället resterna av carbonaran som Håkan blandat ut med dels löksåsen från igår och pastasåsen från i förrgår. Smakade helt ok, nästan lite pizzakänsla över det.
Ner i maskin igen. Gick runt lite hit och dit och hjälpte folk lite var stans. Lee satt nere på tanktoppen under babord huvudmaskin och pumpade vatten. Båten är ju byggd på ett sånt vis att vattnet som kommer ner på tanktoppen inte rinner akteröver av sig själv och ner i någon av de bilge wells som finns där. Nej, vattnet, oftast tillsammans med olja och annan skit, ligger och skvalpar mellan skotten så man måste pumpa bort det istället. Jävla kinesbåt.
Fick också springa efter en mopp och skurhink åt finnarna som hade fått en liten vattenläcka vid babords wetpack. Så liten var den väl inte, han moppade nog upp minst en hink vatten.
Vad gjorde jag mer då? Hmm...
Jo, justeja!
Har ju börjat göra lite uppgifter i journalen så jag tog mig lite tid att göra ett par idag.
Började med att gå runt hela båten och skriva ner alla fasta lyftanordningar. Vinchar, traverser och kranar.
Kompletterade sen in lite av det jag glömde igår, så som huvudmaskins förbrukning/dag.
Inte vid den farten vi håller nu, utan vill full fart framåt.
Kan berätta för er att båda maskinerna slukar uppemot 50 kubikmeter HFO tillsammans varje dag. Det är en del. Men med tanke på att de DG's stora färjor drar ungefär 17 kubik per resa så är det rätt lite.
Kraffsade sen ner lite tjafts som hjälpkärrorna och generatorn. Var en rätt skum fråga på den uppgiften.
Den löd:
"Vad har hjälpkärrorna för uppgift?"
Asså, så grön är man inte när man kommer ut första gången. Det kan jag fanimej lova. Fortsatte därefter med att skriva ner lite fakta om brandpumparna. Visste ni att man kan starta dom från ungefär sex till sju patser på båten. Kontrollrum, brygga, lokalt, brandstationer, säkerhetscentralen (skum-rummet) och genom styrsystemet om man nu kan räkna det som en plats. Satt och slog lite i manualerna för pumparna för att få fram faktan. Inga små manualer naj. Gjorde iaf ett par uppgifter, så nu har jag börjat. Bättre sent än aldrig.
Resten av dagen gick fort fastän vi inte gjorde nått speciellt. Moppade lite golv och hjälpte Rene att tänka ut huv vi ska lyfta in en 410kg tung, renoverad elmotor.
Jepp jepp, det var den dagen de. Rätt lugn dag må jag säga, trodde tiden skulle gå seg idag, men de gjorde den inte, som tur var.
Tack vare att det är lördag imorn så skjuts vettingen upp tills det vi åker till Köpenhamn, var snack om att den skulle göras där.
Imorn är det först rundan. Tänkte slänga in lite uppgifter från journalen samtidigt.
Hoppas nu på att Jonas och Josef tar sig till Norrköping så man får träffa dom.
Men nu, gott folk, så börjar mina ögonlock svika mig.
Med största säkerhet kommer ett inlägg till imorn.
Tjillevipp^^
Morgan, out!
Kommentarer
Postat av: Johan Persson
Tja Gotland!!
Har du koll på om man måste skriva in svaren på frågorna på de frågor som det bara står Student notes under? eller räcker det med att signa att man har gjort den när man har gjort den?
Trackback