Vetting på Bit Skridskobana!
Inte än då, men gubbarna springer väl ombord här imorn bitti.
Rätt lustigt faktiskt, allt funkar på båten som man har fått för sig att de ska funka. Sen blir det vetting och fan vilken fart folk får. Alla däck i maskin är moppade och jag tror filippinarna är ute och spolar av nu med. Undrar dock hur bra de går för dom. Lär väl bli som rubriken. Det är inte varmt ute naj.
Men vill man inte ha några anmärkningar så får man ligga i.
Så farligt är det ändå inte, visst lite olja här och där, men det får man ta.
Får säga att det är riktigt trevliga elever vi fått ombord nu. Går ju faktiskt att prata med dom.
Peter är visserligen rätt tyst av sig, men Olof snackar mer än gärna. Inget mig emot när det är saker man förstår. Typ bilar och båtar (fast ska väl erkänna att jag inte har sån koll på de):P
Men man lär sig. Trevliga är dom iaf.
Liten summering av dagen då. Som ni alla väntat.
Vaknade sju och gick ner tog en stor kopp kaffe och satte mig i tv-rummet i hopp om att få ge julkalendern en andra chans. Fick dock inte se den. Gör mig inget, första avsnittet sög svettig getpung.
Sen var de frukost sen ner i maskin.
Började dagen med att måla lite. Fixade lite vit färg och målade första lagret på lyftanordningen i taket som jag berättat om. Sprang sen upp och bytte mot blå som jag målade motorfästet och golvet runt. Asså motorn vi flyttade ut från verkstaden.
Andrej sa sen till mig att måla om det nere vid huvudmaskin som Danne en gång målade med fel färg.
Istället för att ta den vanliga Interlac 665 Signal Blue så tog han nån högtemperatur mörkblå färg.
Såg inte klokt ut. Jag har numera målat över det i rätt färg. Klapp på axeln till mig.
Var färdig i tid till tio-kaffet. Bra timing Morgan.
Efter tiokaffet så målade jag primer på nå jävla rörstumpar som blivit fastsvetsade på varvet. Andrej visste inte själv varför. Gick upp till färgshappet och bad Rex blanda till lite primer.
Det var snabbt gjort. No biggie.
När det var gjort så sa Andrej till mig och Olof att moppa under propelleraxeln på båda sidor.
Drog väl ut lite på tiden erkänner jag. Vi stog där och moppade en på var sida om axeln och snackade skit.
Var klara halv 12 nån gång. Tänkte då att jag skule göra Håkan lite glad genom att bocka till salt och pepparkars-hållaren.
Var rätt kul när jag kom upp till lunchen med den. Var väl inte så jättestolt över den, men den såg okej ut. Lämnade fram den till Håkan, brevid satt chiefen och Andrej och åt. Dom såg den såklart och jag fick ett litet beröm för den. Det är väl ett plus:D
Käkade sen lunchen som bjöds. En jättegod kycklinggryta med ris till. Trodde först det skulle va en tråkig gryta bara, men det var skitgott.
Iaf, efter en stunds drynande på soffan så var det ner igen.
Vad gjorde jag då? Hmm...
Jo, jag och Olof moppade av allt målat däck nere och över huvudmaskinerna. Det tog en liten stund.
När vi väl var färdig så blev vi utkallade till att hjälpa Rene att plocka av adapterröret på manifoldet.
Vi hade slutat lasta och det skulle tas av igen och lyftas iland igen.
Jag och Olof gick ut i bara overallen. Trodde inte vi skulle va ute så länge. Blev nog 45-60 minuter.
Kändes lite kallt. Har varit minusgrader nästan hela dagen.
Först en jävla tjocka så man inte kunde se nått. Sen lättade de. Jävligt kallt dock.
Kom in igen runt tjugo över tre. Var väldigt skönt med en het kopp kaffe efter.
Var nere i maskin igen runt kvart i fyra.
Tänkte måla ett lager till vit färg så jag sprang upp igen. Fan, det är inte ljust länge nej.
Är man nere i maskin större delen av dagen så ser man inte solen många minuter.
Fick taket målat en gång till iaf och rörstumparna enhetligt målade med golvet. The vetting will never know^^
Dagens sista arbete blev att moppa av durken runt Osmosen. Roligaste var att jag och Olof blev tillsagda att göra det, men hur många moppar hade vi då?
Jo, en. Resten var upptagna på annat håll. Olof tog sig an att moppa.
Själv sprang jag runt och fotade i maskin:P
Trevlig trevligt. Får se när jag kan ladda upp bilderna. SeaIT har ju inte den fetaste uppkopplingen direkt.
Nu har jag nog bilder av hela maskin iaf. Det är bra. Olof må ha kommit med på ett par hörn.
Det var nog den dagen de. Inget upphetsande direkt. Tycker själv att inlägget är rätt tråkigt.
Blir nog ett bättre och längre imorn.
För det första är det vetting. Kommer nog bli en upplevelse.
För det andra så är vi i Köpenhamn.
Och för det tredje och sista funderar jag på att gå i land om vettingen inte tar för lång tid:P
Ska nog hålla mig borta från däck imorn.
Ska gömma mig i maskin nånstans. Är väl lika bra de.
Funderar på att besöka MAN B&W-muséet i Köpenhamn om man får tid och det är öppet.
Mosters man Tomas sa att det var värt ett besök. Verkar mycket intressant.
Jaja, det var allt för idag.
Samma tid, samma kanal imorn.
Morgan, out.
Rätt lustigt faktiskt, allt funkar på båten som man har fått för sig att de ska funka. Sen blir det vetting och fan vilken fart folk får. Alla däck i maskin är moppade och jag tror filippinarna är ute och spolar av nu med. Undrar dock hur bra de går för dom. Lär väl bli som rubriken. Det är inte varmt ute naj.
Men vill man inte ha några anmärkningar så får man ligga i.
Så farligt är det ändå inte, visst lite olja här och där, men det får man ta.
Får säga att det är riktigt trevliga elever vi fått ombord nu. Går ju faktiskt att prata med dom.
Peter är visserligen rätt tyst av sig, men Olof snackar mer än gärna. Inget mig emot när det är saker man förstår. Typ bilar och båtar (fast ska väl erkänna att jag inte har sån koll på de):P
Men man lär sig. Trevliga är dom iaf.
Liten summering av dagen då. Som ni alla väntat.
Vaknade sju och gick ner tog en stor kopp kaffe och satte mig i tv-rummet i hopp om att få ge julkalendern en andra chans. Fick dock inte se den. Gör mig inget, första avsnittet sög svettig getpung.
Sen var de frukost sen ner i maskin.
Började dagen med att måla lite. Fixade lite vit färg och målade första lagret på lyftanordningen i taket som jag berättat om. Sprang sen upp och bytte mot blå som jag målade motorfästet och golvet runt. Asså motorn vi flyttade ut från verkstaden.
Andrej sa sen till mig att måla om det nere vid huvudmaskin som Danne en gång målade med fel färg.
Istället för att ta den vanliga Interlac 665 Signal Blue så tog han nån högtemperatur mörkblå färg.
Såg inte klokt ut. Jag har numera målat över det i rätt färg. Klapp på axeln till mig.
Var färdig i tid till tio-kaffet. Bra timing Morgan.
Efter tiokaffet så målade jag primer på nå jävla rörstumpar som blivit fastsvetsade på varvet. Andrej visste inte själv varför. Gick upp till färgshappet och bad Rex blanda till lite primer.
Det var snabbt gjort. No biggie.
När det var gjort så sa Andrej till mig och Olof att moppa under propelleraxeln på båda sidor.
Drog väl ut lite på tiden erkänner jag. Vi stog där och moppade en på var sida om axeln och snackade skit.
Var klara halv 12 nån gång. Tänkte då att jag skule göra Håkan lite glad genom att bocka till salt och pepparkars-hållaren.
Var rätt kul när jag kom upp till lunchen med den. Var väl inte så jättestolt över den, men den såg okej ut. Lämnade fram den till Håkan, brevid satt chiefen och Andrej och åt. Dom såg den såklart och jag fick ett litet beröm för den. Det är väl ett plus:D
Käkade sen lunchen som bjöds. En jättegod kycklinggryta med ris till. Trodde först det skulle va en tråkig gryta bara, men det var skitgott.
Iaf, efter en stunds drynande på soffan så var det ner igen.
Vad gjorde jag då? Hmm...
Jo, jag och Olof moppade av allt målat däck nere och över huvudmaskinerna. Det tog en liten stund.
När vi väl var färdig så blev vi utkallade till att hjälpa Rene att plocka av adapterröret på manifoldet.
Vi hade slutat lasta och det skulle tas av igen och lyftas iland igen.
Jag och Olof gick ut i bara overallen. Trodde inte vi skulle va ute så länge. Blev nog 45-60 minuter.
Kändes lite kallt. Har varit minusgrader nästan hela dagen.
Först en jävla tjocka så man inte kunde se nått. Sen lättade de. Jävligt kallt dock.
Kom in igen runt tjugo över tre. Var väldigt skönt med en het kopp kaffe efter.
Var nere i maskin igen runt kvart i fyra.
Tänkte måla ett lager till vit färg så jag sprang upp igen. Fan, det är inte ljust länge nej.
Är man nere i maskin större delen av dagen så ser man inte solen många minuter.
Fick taket målat en gång till iaf och rörstumparna enhetligt målade med golvet. The vetting will never know^^
Dagens sista arbete blev att moppa av durken runt Osmosen. Roligaste var att jag och Olof blev tillsagda att göra det, men hur många moppar hade vi då?
Jo, en. Resten var upptagna på annat håll. Olof tog sig an att moppa.
Själv sprang jag runt och fotade i maskin:P
Trevlig trevligt. Får se när jag kan ladda upp bilderna. SeaIT har ju inte den fetaste uppkopplingen direkt.
Nu har jag nog bilder av hela maskin iaf. Det är bra. Olof må ha kommit med på ett par hörn.
Det var nog den dagen de. Inget upphetsande direkt. Tycker själv att inlägget är rätt tråkigt.
Blir nog ett bättre och längre imorn.
För det första är det vetting. Kommer nog bli en upplevelse.
För det andra så är vi i Köpenhamn.
Och för det tredje och sista funderar jag på att gå i land om vettingen inte tar för lång tid:P
Ska nog hålla mig borta från däck imorn.
Ska gömma mig i maskin nånstans. Är väl lika bra de.
Funderar på att besöka MAN B&W-muséet i Köpenhamn om man får tid och det är öppet.
Mosters man Tomas sa att det var värt ett besök. Verkar mycket intressant.
Jaja, det var allt för idag.
Samma tid, samma kanal imorn.
Morgan, out.
Kommentarer
Postat av: Pappa Lasse
Tja grabben. Vad är vetting för nåt?
Postat av: Lejnkööping
Målare Morgan målar han det ingen annan kan
Trackback